Stichting Mirjam in Malawi

Home | Over de Stichting | De visie van MiM | Huidige projecten | Resultaten | Actie! | Foto's | 2007 | Nieuwsbrief | Vrijwilligers in Bembeke

Sinds het jaar 2000 zijn eerst door Mirjam van Tilburg en later door de Stichting MIM een aantal projecten opgezet die zijn afgerond of nog lopen dan wel nog in voorbereiding zijn.

De projecten zijn gericht op behoeften van de plaatselijke bevolking in de regio Bembeke. Dit alles in overleg met de plaatselijke overheid en het diocees Dedza. Onderstaand zal elk project in het kort worden toegelicht.

Gezondheidsproject

photo0030.jpg

De nieuwe ambulance.

Voor het Bembeke Health Center werd in 2000 een ziekenauto aangekocht door MIM in de vorm van een Toyota terreinwagen met een grote laadbak zodat de zieken uit de Bembeke regio beter vervoerd konden worden. In mei 2002 hebben we met hulp van SIMAVI een nieuwe ambulance kunnen aanschaffen met grotere laadbak en overkapping zodat de zieken ook droog vervoerd kunnen worden. Bovendien wordt door MIM de benzine voor vervoer van de meest arme zieken, het onderhoud en de verzekering betaald gedurende de komende jaren.

Verder zijn in 2004 voor de ondervoede kinderen die in het gezondheidscentrum worden opgenomen matrassen en dekens aangeschaft door een financiële bijdrage van MIM.

Er is een nieuw zuigelingenbureau gebouwd bij het health center. Geopend op 6 mei 2006

wegen.jpg

Zuigelingenbureau in de buitenlucht.

In 2002/2003 is in verband met de toen heersende hongersnood besloten om ondersteuning te bieden op landbouwgebied. Dit houdt in het verstrekken van geld om ter plaatse zaaigoed en kunstmest te kopen, maar tegelijktijd wordt er gestart met een instructieprogramma voor de plaatselijke boeren om hen te leren efficiënt om te gaan met het zaaigoed en de kunstmest, het beter bewerken van de grond en hoe een composthoop te maken. hierdoor kunnen zij werken aan een betere  toekomst. Tot nu toe hebben ongeveer 600 boeren met veel succes aan dit programma deel genomen.

13.jpg

Zorg voor water bij de planten.

Renovatie Moonekeraschool in Kantande

45.jpg

Het bouwvallige gebouw van de Moonekera basisschool in Kantande is in 2000/2001 met behulp van de plaatselijke bevolking en met financiële ondersteuning van de Stichting MIM gerenoveerd en zijn er vier nieuwe klaslokalen bijgebouwd waardoor een goed functionerende school is ontstaan waarin fatsoenlijke schoolbanken en leermiddelen aanwezig zijn en waar de leraren hun leerlingen met plezier les geven. Tegelijkertijd zijn er drie nieuwe toiletgebouwtjes gekomen bij de school.

019.jpg

Lerarenhuizen bij de Moonekereschool

een.jpg

Om voldoende leerkrachten aan te kunnen trekken voor deze school was het noodzakelijk om negen goede lerarenhuizen te verwezenlijken. Twee huizen waren nog zodanig dat ze gerenoveerd konden worden, dus nog zeven nieuw te bouwen huizen in de directe nabijheid van de school. Inmiddels zijn de zeven huizen gereed en beschikt de school over negen goede lerarenhuizen. (dec. 2004)

Gemeenschapshuis in Kantande

20.jpg

De bouw van het  gemeenschapshuis bij de Moonekeraschool in Kantande is in de eerste helft van 2005 gerealiseerd. In het gemeenschapshuis zijn verschillende ruimtes waaronder ook een bibliotheekruimte. Read to Grow heeft hiervoor boeken beschikbaar gesteld.Verder zal het dienst gaan doen o.a. als consultatiebureau en worden er naast de schoolse activiteten ook de dorpsvergaderingen gehouden. Het zal in de avonduren verhuurd gaan worden aan lokale organisaties. Dit is mogelijk omdat er ook electriciteit is aangelegd. De opbrengst hiervan wordt gebruikt voor onderhoud van de school en aanschaf van leermiddelen.

Van mens tot mens, een aanpak die werkt.