Stichting Mirjam in Malawi

Home | Over de Stichting | De visie van MiM | Huidige projecten | Resultaten | Actie! | Foto's | 2007 | Nieuwsbrief | Vrijwilligers in Bembeke

De visie van de stichting Mirjam in Malawi

VAN MENS TOT MENS
Een aanpak die werkt.

Achtergrond van visie:
Stichting MiM bestaat zes jaar (opgericht 18 januari 2000). Hoogste tijd om ons te bezinnen op de ingeslagen weg en de verder te kiezen richting. Waaraan ontleent de stichting haar bestaansrecht? Wat moet het de betrokkenen opleveren?
Het door alle leden van het bestuur gedeelde idee is dat we door onze hulp een zinvolle bijdrage willen leveren aan het leven van de medemens die minder bedeeld is. Voor onze stichting betreft dit de medemens in Bembeke, Malawi.
Wat in onze ogen hulp zinvol maakt wordt hieronder verder uitgewerkt.

Uitgangspunten:
- Initiatief. Ons inziens kan er alleen sprake zijn van zinvolle hulp als de vraag voor ondersteuning komt vanuit Bembeke, Malawi zelf. In het projectvoorstel moet duidelijk naar voren komen waar behoefte aan is en dat de aangevraagde ondersteuning kan rekenen op een breed lokaal draagvlak. Tevens moet duidelijk worden wat de eigen bijdrage van de betrokkenen in Bembeke zal zijn.
- Landbouw, onderwijs en gezondheidszorg. Dit zijn, in de ogen van de stichting, de belangrijkste aandachtsgebieden voor het werken aan een beter bestaan. Volgens de stichting is hulp zinvol als deze duurzaam is en de zelfredzaamheid van de mensen in Bembeke bevordert.
o Onderwijs: projecten gericht op de nodige faciliteiten voor primair onderwijs en de doorstroom naar het voortgezet onderwijs.
o Gezondheidszorg: projecten gericht op de nodige faciliteiten voor gezondheidszorg.
o Landbouw: projecten die de vorming van landbouwcoöperaties bevorderen.

Consequenties:
- Controleerbaar. Of hulp door alle betrokkenen als zinvol wordt ervaren moet gecontroleerd kunnen worden. Deze controle is mogelijke als de communicatielijnen kort zijn, als de betrokkenen bekend zijn met elkaar. Het streven is dan ook om ongeveer eens per jaar een bezoek te brengen aan Bembeke. Verder moet er een duidelijk project voorstel liggen waarin een meetbaar (SMART) doel staat geformuleerd, waarin het beoogde effect beschreven staat en waarin aangegeven wordt hoe het project geëvalueerd wordt, wat de kosten zijn, hoe de eigen bijdrage van de betrokkenen in Bembeke eruit ziet en wie de plaatselijke projectcoördinator is.
Het bestuur van de Mim beoordeelt vervolgens of de aanvraag aansluit bij de visie en of het projectvoorstel financieel haalbaar is.
- Duurzaam. De (doelstellingen van) de projecten zijn gericht op het creëren van een situatie waarin de betrokkenen de mogelijkheden hebben om de eigen situatie onder eigen verantwoordelijkheid verder te verbeteren.
- Overzichtelijk. De projecten zijn kleinschalig wat betreft omvang en tijd. De stichting ondersteunt uitsluitend projecten in de regio Bembeke. Een project wordt afgerond op het moment dat de doelstelling is behaald.
- Communicatie. De achterban in Nederland wordt geïnformeerd over de stand van zaken wat betreft de projecten via de website, de flyer, berichtgeving in regionale kranten en frequente nieuwsbrieven, eventueel via de e-mail.
- Ontwikkelingspartner. Stichting MiM werkt samen met plaatselijke vakdeskundigen en de bevolking van Bembeke. De zakelijke partner en financieel aanspreekpunt is het Bisdom van Dedza.
- Bestuur. De bestuursleden van Stichting MiM kennen elkaar en hebben een gezamenlijk doel voor ogen. Dit doel staat beschreven in deze visie. Om de effectiviteit te vergroten kent de stichting naast het bestuur een dagelijks bestuur. Dit dagelijks bestuur wordt gevormd door de eerste secretaris en de penningmeester van het bestuur. Zij zijn namens het bestuur geautoriseerd om in het kader van de lopende projecten tussentijdse beslissingen ten behoeve van de voortgang van deze projecten te nemen.
- Fondsenwerving. De fondsen die nodig zijn voor een project worden geworven in de relatief kleine eigen kring en bij fondsen, stichtingen, bedrijven en scholen middels persoonlijke contacten. Hiertoe worden doelgerichte mailings verzonden en op aanvraag voorlichtingsactiviteiten verzorgd. Stichting MiM werkt aan haar naamsbekendheid door deel te nemen aan zgn. 'wereldmarkten' in de eigen regio, landelijke contactdagen en de folder te verstrekken aan belangstellenden. Stichting MiM wordt in haar aanpak ondersteund door medefinancieringsorganisaties als het NCDO, Cordaid en ICCO.
- Financiële planning. Om te komen tot een gerichte en doeltreffende besteding van de ontvangen gelden wordt een financiële planning voor een aantal jaren opgesteld, waarin een voortschrijdende planning van de onderhanden en komende projecten is opgenomen. Hierbij is een flexibele houding t.a.v. noodsituaties en noodkreten uit Bembeke belangrijk. Een strikte en frequente controle van zowel transfers naar de betreffende bank in Malawi, als van het doorsluizen van de projectgelden via het Bisdom naar de betrokkenen is noodzakelijk. De kostendeclaraties van de stichting worden zo beperkt mogelijk gehouden.

De bestuursleden van Stichting MiM onderstrepen deze visie en hanteren dit als uitgangspunt voor het werk gerelateerd aan de Stichting.

Mirjam Wouters-van Tilburg  (voorzitter)
Evert de Goeij  (penning meester)
Corry van Tilburg-Rijnen (eerste secretaris)
Sandra van Zeijl  (tweede secretaris)

Van mens tot mens, een aanpak die werkt.